اخبار

مراحل اجرای طرح مدیریت پسماند در شرکت ملی نفت ایران تشریح شد

سرپرست مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران، مراحل اجرای طرح مدیریت پسماند در این شرکت را تشریح و برگزاری دوره آموزشی مدیریت پسماند را یکی از سرفصل‌های فازهای اجرایی این طرح عنوان کرد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، ابراهیم طالقانی با بیان این‎که این دوره یکی از فازهای اجرایی طرح یکپارچه مدیریت پسماند شرکت ملی نفت ایران است، گفت: مدیریت پژوهش و فناوری به‌منظور اجرای برنامه‌های پژوهشی مطابق با اولویت‌های شرکت ملی نفت ایران در حوزه محیط زیست، طرح یکپارچه مدیریت پسماند در شرکت ملی نفت ایران را با همکاری شرکت پترو توسعه رانا انرژی مستقر در پارک علم و فناوری خلیج فارس از اردیبهشت ماه 1395 در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: این پروژه به دنبال آن است که مدیریت پسماند شرکت ملی نفت ایران را با رویکرد علمی دانشی بررسی کند تا خروجی‌های این پروژه که از سوی مدیریت HSE بهره‌برداری می‌شود، منتج از مطالعات علمی باشد.

طالقانی با اشاره به این‎که این مدیریت از ‌نظرات مدیریت HSE شرکت ملی نفت ایران و اداره HSE وزارت نفت به منظور ممیزی و ارزیابی طرح ارسالی از پارک علم و فناوری خلیج فارس بهره‌مند شده است، افزود: این طرح در قالب 11 فاز دفتری و میدانی تعریف شده که به‌طور عمده مشتمل بر مطالعات اسنادی، بررسی ساختار و زنجیره ارزش شرکت ملی نفت ایران، مستندسازی وضعیت مدیریت پسماند در پایلوت‌های زنجیره ارزش، پیشنهاد روش کدگذاری پسماندها، طرح‌ریزی مدیریت پسماند برای هر یک از پایلوت‌ها، طراحی و تولید نرم‌افزار پشتیبان و ارائه برنامه‌های آموزشی و دستورعمل‎های مورد نیاز در حوزه پسماند واحدهای عملیاتی و ستادی است.

وی افزود: در همه مراحل اجرای طرح مدیریت پسماند، تعامل نزدیکی با مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست داشتیم، زیرا کاربر نهایی و استفاده‎کننده از خروجی این طرح، مدیریت اچ‎اس‎یی است.

طالقانی در تشریح مراحل اجرای طرح مدیریت پسماند در شرکت ملی نفت ایران گفت: در این پروژه بر اساس زنجیره ارزش شرکت ملی نفت ایران، از واحدهای اکتشاف، حفاری، تولید و بهره‌برداری تا انتقال و ذخیره‌سازی مدیریت و شرکت‌های تابع به عنوان پایلوت انتخاب شدند تا بتوانیم به صورت نمونه وضعیت مدیریت پسماند را در این واحد‌ها بررسی کنیم.

وی از تعیین 6 پایلوت اصلی اکتشاف، حفاری و استخراج، تولید و بهره‌برداری و فرآورش خشکی مارون، تولید و بهره‌برداری و فرآورش دریای سکوی ایلام، انتقال و ذخیره‌سازی خشکی و دریا (گچساران و جزیره خارک)، خدمات فنی و مهندسی و پشتیبانی (مارون) و 14 زیر پایلوت در واحدهای شرکت ملی نفت ایران یاد کرد و گفت: کارهای مرتبط از جمله کارهای تهیه بستر نرم‌افزاری برای مدیریت پسماندها انجام شده است که از مدیریت اچ‎اس‎یی  و فاوا برای توسعه آن بهره می‌بریم. با مدیریت ساختار نیز برای کارهای ساختاری و پیاده‌سازی نتایج همکاری داریم و در نهایت یک کار مشترک در سطح شرکت ملی نفت ایران شکل گرفته است.

سرپرست مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران، با اشاره به این‎که یکی از نکات مهم برای مجموعه‌های مدیریت پسماند دستورعمل‌هایی است که باید استخراج و استفاده شود، گفت: در این پروژه به این موضوع توجه شده است و یکی از راه‎های انتقال فناوری، افزایش دانش ضمنی کارکنان است که همکاران ما در مجموعه اچ‎اس‎یی دارای دانش علمی و تجربه زیادی در این حوزه هستند، اما این تجربه و توان باید با تجارب برتر و بین‌المللی توسعه یابد.

وی در تشریح دوره مورد نظر گفت: این دوره آموزشی به عنوان کارگاهی برای تشریح مقدمات و الزام‎های استقرار مدیریت پسماند و به اشتراک‌گذاری تجربیات همکاران و استفاده از این تجربیات برای توسعه دانش ضمنی و جزو شرح کار مشاور پژوهشی پارک علم و فناوری خلیج‎فارس بوده است.

طالقانی با بیان این‎که برگزارکننده و مشاور پژوهشی این دوره پارک علم و فناوری خلیج‎فارس است، گفت: شرکت‌کنندگان در این دوره، همکاران در شرکت‌های HSE در سطوح کارشناسی و مسئولان واحدها هستند و سرفصل‌های مطالب به تائید همکاران در مدیریت HSE رسیده است. یکی از عوامل موفقیت پروژه را می‌توان چنین همکاری‌های علمی دانست که در نتیجه آن توسعه دانش انجام می‌شود.

وی در پایان گفت:‌ امیدواریم بتوانیم از دستاوردها و خروجی‌های این پروژه در جهت مدیریت پسماند استفاده کنیم و با برگزاری دوره آموزشی شاهد ارتقای دانش کارشناسان داخل صنعت نفت باشیم.

دوره آموزشی مدیریت پسماند به عنوان یکی از سرفصل‌های فازهای اجرایی قرارداد طرح یکپارچه مدیریت پسماند شرکت ملی نفت ایران، از صبح دیروز (دوشنبه، 12 آذرماه) آغاز شده است و به مدت سه روز ادامه دارد.

لینک خبر

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *